AkU yg SoranG

My photo
blog ini di reka oleh aku untuk mengemukakan pendapat dan perasaan aku mengikut teori rasional aku. segala perbendaharaan kata adalah kurang bagus untuk digunakan dalam mana2 dokumen formal. ini hati aku, cinta aku, jiwa aku, yang sebenar. kala aku marah, kala aku gembira, kala aku suka, kala aku sedih.. semuanya di sini.. aku jahat? kejam? ya ..semua itu adalah aku.. Utk kamu yg kurang mengenaliku, aku tak perlukan cemuhanmu kerana takdir kita berbeza.

Monday, November 8, 2010

bebuahaaannnn...


assalamualaikum...(waalaikumsalam wbt)

hai apa khabar semua? harap anda semua sihat pada hari ini... aku doakan anda dalam keadaan sihat , bahagia dan murah rezeki selalu..

review sikit yer... entry yang lepas, aku dah mengetengahkan pasal sikit sikap perempuan and citer dongeng seorang lelaki. tapi kali ini aku nak tampilkan cerita tentang BUAH. (bila aku cakap buah, aku maksudkan buah.. jangan pikio yg bukan2..)

Buah yang pertama aku nak story adalah buah PISANG atau bahasa yang selalu kita
dengar BANANA, walapun begitu ada gak yang panggil sebagai SANGGAR. Ke-best-an buah ini ada macam2... pertama, macam kita sume tau, buah pisang dapat MEMBERI TENAGA SEGERA kepada badan. that's why, atlit2 kita makan buah pisang bila main.. tapi tenaga ini hanya memberi kesan yang tak lama. pastu, menurut kajian, buah pisang juga MENGURANGKAN PENYAKIT2 KEGILAAN. apa lah gamaknya penyakit kegilaan tu? alar... cam ni... maksud dia penyakit macam stress.. anemia... hmm... apa lagi yer... strokes, rasa ketagih nikotin..

Untuk kaum wanita macam AKU ini, pisang ni BISA MEREDAKAN MASALAH PMS, MORNING SICKNESS. oleh yang demikian, kaum hawa macam kita hini bole la makan pisang bila tyme2 naik bendera jepon AND tyme yang dah takkan naik bendera jepon..ahaks.. paling penting sebagai pelajar macam aku, pisang ni dapat CERDASKAN OTAK. hebat kan pisang??? ini yang aku tahu,,.. yang aku tak tahu?? ntahla...
Kita yang dok kat Malaysia ni patotnyer bersyukur... sebabnya pisang dalam negara kita ni murah n senang di dapati.. cuba try p jepon... p tanya satu pisang berapa??? test ler... aku tak nak bagitau..lantak ler.. kulit pisang pon best, bole mengurangkan kegatalan bila kena gigit nyamuk. jadi.. selalu ler makan pisang.

buah kedua plak... hmm...fayafa..eh.. PAPAYA lah atau nama tak senonohnya adalah BETIK. hmm...untuk yang sembelit, buah ni the best ler...nak tambah, antara kita perasan atau tak, betik ni ada agen ANTI PENGOKSIDAAN.. sebab tulah banyak sabun betik kita jumpa
kat pasaran.. apa gunanya? alah... sebagai agen untuk mengurangkan proses penuaan pada kulit.. hurmm... terlioq plak aku tgk buah betik nih.. lapor ler plak... selain yang demikian, fayafa gak dapat MENGHALANG KANSER. contohnyer macam kanser prostat,penyakit berkaitan jantung dan tak lupa jugak, papaya ni mampu untuk melambatkan penyakit nyanyuk... wow... hebat lah buah nih!!

yang baguiiihh nya lagi buah nih kan..dia senang ditanam.. and tak de musim2... bila2 je ko bole makan.. kalo maleh nak tanam,cari jer kat pasar2..ada lah jumpa...kalo tak cari, tak do lah.. daun dia gak berguna kalo nak melembutkan daging...

seterusnya kita beralih plak pada buah LAICI...hurmm...yurmmy!!!! buah ni tak kurang gak hebat dia, MENGIMBANGI BERAT BADAN sambil dapat menghasilkan hemoglobin yang
baik pada tubuh badan.. takjub2x.. Subhanallah.... pada yang nak kekal awek muda, adalah baiknya makan buah ni sebab dia MEMBEKALKAN KOLEGEN DAN ELASTIN... amender tu???? elastin tu macam bahan nak tegangkan kulit kita ler... kolegen tu plak bahan yang membantu dalam menyembuhkan kulit kalo kulit kita tercedera ke apa...








tapi yang sedih nya buah ni... dia ada musim2 dia baru dapat makan... kalo bukan musim... buah tu ada gak.. tapi dalam tin..hahahahha... ok what!!! sedap ajer aku minum..ahahahha.;D

P/S: sebenarnya aku nak sambung lagi... tapi paler aku jammed plak... huhuhu.... aku perlukan rehat...minggu ni dah stat exam. sok nak exam yang 1st..kawan2 doakan aku & kawan2 aku berjaya dalam exam ini... semoga Allah memberkati kita semua. Amiiinn...

No comments:

Post a Comment