AkU yg SoranG

My photo
blog ini di reka oleh aku untuk mengemukakan pendapat dan perasaan aku mengikut teori rasional aku. segala perbendaharaan kata adalah kurang bagus untuk digunakan dalam mana2 dokumen formal. ini hati aku, cinta aku, jiwa aku, yang sebenar. kala aku marah, kala aku gembira, kala aku suka, kala aku sedih.. semuanya di sini.. aku jahat? kejam? ya ..semua itu adalah aku.. Utk kamu yg kurang mengenaliku, aku tak perlukan cemuhanmu kerana takdir kita berbeza.

Tuesday, November 9, 2010

...TRAGEDI PARIT CINTA...


HAI ASSALAMUALAKUM SEMUA??? [WAALAIKUMSALAM]..
harap semua sihat dan gembira pada hari ini...



tajuk entry adalah seperti di atas... haahahaa.... pelik kan? ini bukan citer orang jatuh parit tau!!
atau pun bercinta dalam parit.. hurmm... sekali aku teringat plak aku ngan kawan2 aku masa kecik2 dulu penah main dalam longkang.. tapi, kita hold dulu citer tu... nanti aku buat entry lain pasal tu.. hmmm... sebenarnya ini tajuk omputih tapi aku melayukan..hahaha.. jadi tajuk sebenarnya adalah " LOVE CANAL TRAGEDY "...


apa jadahnya benda nih??? ni bukan love story... ini tragedi yang telah menimpa dunia pada zaman dulu kala.. sejarah ni berlaku kat sebuah tempat, NIAGARA FALLS.. hurmm... tahu tak kat mana?? kalo tak tahu, hentak pala kat dinding 3x pastu baru sambung baca balik... hahaha... gurau jer lah.
Niagara ni kat NEW YORK, sekarang orang dah tahu negara tu negara maju.. SO... jangan sangka negara maju tak pernah dapat kecelakaan..


kenapa nama dia LOVE CANAL??? sebenarnya nama dia LOVE CANAL bukan sebab parit ngan parit ni bercinta... tapi sebab nama pengasas dia atau org yang menemuinya atau kajinya atau dan ataulah.. nama orang nih adalah WILLIAM T.LOVE.. pada tahun 1890, waktu tu aku pon tak lahir lagi.. hurmmm, <--------Mr. LOVE ni yang punya otak geliga bole buat batu cincin ini telahpun mengideakan sebuah sistem pemparitan. kiranya projek besarlah masa tu.. sistem pemparitan ini kononya dapat memudahkan penempatan suatu hari nanti.. dia beli tanah sebanyak 70ekar per segi... bapaklah besar... mestilahkan??? sebab dia nak buat projek besar punya!! projek dia tu namanya jana kuasa hidroelektrik.. wahhh!!!! hebat....


tapi, ntah tiba2 kenapa aku pon tak tahu... mungkin projek & idea dia tak cukup best sampai dia tersedar yang projek dia tu takkan sempurna disebabkan keterhadan direct current power. padan muka dia..kahkahakah..blagak sangat. pastu dia pon jual lah tanah dia nih kat dekat hooker bahan kimia & plastik..sampai situ ajelah riwayat dia dalam citer aku nih...

pada tahun 1942 plak, si hooker nih gunakan lah tanah yang dia baru beli dari Mr. LOVE tuh. dia buat apa ngan tanah yang bapak besar tu? dia buat tempat pembuangan bahan kimia.
gilalah!! antara bahan kimia yang syarikat dia buang adalah caustic, alkalines, fatty acids, chlorinated hydrocarbons yang dapat daripada pembuatan dyes, minyak wangi,larutan getah dan synthetics resin. dalam masa 10 tahun, 21 000 +++ tons toxic dia dah disposed kat site tuh hampir 16 ekar la gak... huh!! gila.



ada lagi gila, jap yer... aku tak tahu la apa yang merasuk NIAGARA FALLS BOARD EDUCATION (NFBE) untuk beli kawasan tu pada tahun 1953. mungkin dah tak de tanah lain
gamaknya, sebab masa tu tanah dihadkan pada semua orang.. yang gila nya bukan sebab dorang boli tanah tu, tapi dorang buek perancangan bandor pulok. aduss... sedangkan dorang tahu, tanah kat situ tak do bagusnyo.. yolah, bokeh tompat buang bahan kimia. aduh.. dorang nih, mengong2 buat sekolah, tamandan residental dalam 200 lah macam tu..


orang lua mana lah tau, tompat tu dulu bokeh tompat org buang sisa toksik, depa pon boli..
pastu pada 1960, jadilah sesuatu perkara yang tak di ingini. orang ramai yg dok situ, mula komplen ada bau2 tak menyenangkan, pastu tanah depan kat umah dorang tu macam menyerap tanah dorang..ala macam pasir jelus tuh... eeh... geli.... kanak2 plak start sakit2... sian weh...
----------------------------------------------
ni gamba bila tanah tu dah tak sesuai...













pastu adalah sorang wanita nih bangkit, mungkin dah tak tahan sgt. kalo aku pon mmg dah tak tahan lah kalo anak lelaki aku kena sawan babi dan beberapa penyakit lain. nama heroin nih MDME. LOIS GIBBS. dialah yang pi serang kerajaan pada tahun 1978.. terjadi lah satu pendedahan hebat, barulah depa tau yang umah depa tu tempat apa sebenarnya.. isk3x... anak dah sakit baru tahu....

inilah wanita yang berjasa tu------>


2,ogos 1978, barulah kementerian kesihatan dorang p amik tindakan. darurat pada resident yang dok situ. dan arahkan sekolah 99th street tu ditutup.


selang seminggu, president plak tunjuk muka.. JIMMY CARTER, declared tempat tuh darurat dan resident kat tempat tu akan dapat penempatan kekal.. bagus hati dia nih... dapatlah resident tu rumah baru.
nila abg jimmy yang baik ati tuh,,,..kacak kan??

---------------------------------------------------------------------------
NI LAH CERCLA.

last, 11 dec 1980,barulah di keluarkan undang2.. oleh COMPREHENSIVE ENVIRONMENT RESPONSE, COMPENSATE AND LIABILITY ACT (CERCLA). depa dok perkenalkan cukai pada bahan kimia dan industry petroleum . tujuan cukai ini adalah nak kutip duit untuk membaik pulih sites dan future tentang uncontrolled bahan buangan yang bahaya.

siap gak citer aku.. harap dapatlah bagi sikit pengetahuan kat korang... moral of the story, jgn nak mengada2 main bahan kimia. k, wassalam.. MISS S



No comments:

Post a Comment