AkU yg SoranG

My photo
blog ini di reka oleh aku untuk mengemukakan pendapat dan perasaan aku mengikut teori rasional aku. segala perbendaharaan kata adalah kurang bagus untuk digunakan dalam mana2 dokumen formal. ini hati aku, cinta aku, jiwa aku, yang sebenar. kala aku marah, kala aku gembira, kala aku suka, kala aku sedih.. semuanya di sini.. aku jahat? kejam? ya ..semua itu adalah aku.. Utk kamu yg kurang mengenaliku, aku tak perlukan cemuhanmu kerana takdir kita berbeza.

Thursday, November 10, 2011

ciKgu Ku SayAng..

assalmualaikum (waalaikumsalam)
harap kita semua masih dalah keadaan yang diberjati Allah swt
hari ini aku terpanggil untuk buat entry berdasarkan tajuk di atas.. hehehhe... tapi ini sekadar pandangan peribadi aku terhadap ini semua...

baru2 ni, pergelokan yang deras berlaku dalam sistem pendidikan negara.. seperti yang tergambar di bawah.. aku nak komen kat entry depa, tapi macam terlalu banyak komen... jadi aku pon wat entry kat dalam blog aku sendiri untuk tatapan and pembacaan aku sendiri di masa akan datang.. hihihi, maklumat lanjut..sila ikuti kisah mereka... hihihihi(tapi hal ini adalah serius, sambil dahi kerut-kemerut)



dan.....



takkan nak diam diri je kot.... hmm...lalu...



tak cukup... tak cukup... baca lagi...



lalu... terjadi ini... alahai~~~~



dan ini....



ini pown...ntah2 apa2 lah dorang nih...



kesimpulannya... bila baca benda2 nih semua ni....aku jadi takut,.. macam mana agaknya masa depan anak2 aku yang bakal aku sekolahkan nanti jika perangai guru pon lebey kurang sama jer ngan anak murid? masing2 tak leh nak tolak ansur... di mana perginya semangat bersatu... kita pon tahu kalau sekarang nak jadi pendidik atau tenaga pengajar memerlukan sikap optimis yang tinggi kalau tak, bagaimana nak didik anak bangsa yang semakin hanyut di bawa arus kemodenan yang terlampau..?? sekarang bukan masanya nak bercakar k... banyak lagi korang perlu fikir...

aku tak sokong mana2... cuma aku terkilan... kenapa? tak boleh ker kalo orang blajar bidang perladangan nak jadi guru KH? tak boleh ke accountant nak jadi cikgu Akaun? tak boleh ke orang yang cikgu nak jadi usahawan? tak boleh ker seorang yang belajar cikgu nak jadi clark? tak boleh ker orang belajar cikgu nak jadi unit pentadbiran? hey!!! common lah... open your eyes!!! Allah ciptakan bumi ini luas.. banyak sumber rezeki..kenapa mereka yang bertikam lidah and meletakkan nasib mereka di tangan manusia lain... kenapa mereka tak biarkan Allah yang menentukan dan meneruskan usaha murni... tahu kah mereka semua bahawa mengajar adalah sebuah amanah..? bukan punca rezeki... alahai... masyarakat sekarang... aku jadi semakin takut pada dunia hari ni.. yang selalu mengizinkan bala turun terhadap manusia.. kita sebagai umat Islam dan khalifah di muka bumi, perlulah lebih rasional dalam menitik beratkan sesuatu.. let the best guy, win!

sekian........

2 comments:

  1. Assalamualaikum frenn.tu la pasal....jd cikgu kdg2 mereka ingat pilihan terakhir mereka...sbb tu value utk jd sorg pendidik tu kurang atau tak de langsung....jd guru sbb smata2 profesion n nak kan duit....ya ALLAh..aku pun jd takut nk hntr anak skola gini....jom2 kita pk kan ssuatu utk anak2 kita nanti..(^.^)

    ReplyDelete
  2. ececyh mujahidahassyahid nih... fikiran matang ke hadapan...bagus2.. macam dah ada calon ajer... hihihi ^^V

    ReplyDelete